05/05/2017

Gula dan Guli

Salam.

Alhamdulillah 
.

Diberikan rezeki berturut-turut untuk tersiar karya dan yang terbaru berjudul "Gula dan Guli".
Boleh dapatkan surat khabar SelangorKini Edisi 5 Mei - 12 Mei 2017 untuk membacanya.

Atau boleh sahaja baca di pautan ini 
.

Buat pengetahuan, karya-karya yang tersiar di SelangorKini akan dinilai bagi Hadiah Sastera Selangor 2017. Kalau ada rezeki, siapa tahu, kan?

Hahah.

Apa-apa pun, terima kasih diucapkan kepada Tuan Editor Fazallah Pit kerana memilih karya saya untuk disiarkan.

Sebenarnya, jujurlah 
, malu juga tiap-tiap minggu karya tersiar. Tapi itulah, semangat pasca MPR 2017 masih berbaki . Tulisan yang tersiar kebanyakkannya saya tulis dalam tempoh itu cuma terbitnya sehingga ke hari ini. Sampai ditegur orang pula tu sebab bosan asyik nama saya je naik dalam Hebahan Karya Tersiar oleh Cikgu Helmi Ahmad di laman Facebook .

Sudah... tak tahu nak jawab apa bila orang cakap orang dah bosan dengan kita.

 

30/04/2017

Kisah Anak Beranak

Salam!

What a very good morning, 
 indeed.

At last, after lots of trials (eight, to be exact :P), one of my piece managed to be published by Mingguan Malaysia newspaper.

Like whaaaa... 


But after rereading the poem, I still think there's a lot to be improved.

Anyway, managing to get my poems published for three weeks in a row after going out of Minggu Penulis Remaja 2017 is a good achievement, at least, that's what I think 
.

Well, now, my only hope is that I would be consistent and make a better quality poems by time.

Lastly, don't forget to get the Mingguan Malaysia today, okay?

Toodles! 

Kisah Anak Beranak, 30th April 2017

24/04/2017

Meneguk Romantis Pujangga di Lereng Bukit

Alhamdulillah.

Rezeki sekali lagi apabila puisi berjudul "Meneguk Romantis Pujangga di Lereng Bukit" telah tersiar di dalam Utusan Malaysia pada hari Sabtu, 22 April 2017.

Puisi ini ditulis sambil mengenang seorang lelaki Bedouin yang datang kepada saya dan sahabat di Petra, Jordan. Lelaki itu orangnya ria dan murah dengan kata-kata muluk.

Aneh.

Tetapi, mungkin inilah yang dikatakan orang sebagai "free spirit".

Mungkin.



21/04/2017

Mengirim Surat Semangat

Hey there.

I've been submitting a lot of poems to newspapers and magazines recently. Especially since Minggu Penulis Remaja 2017.

Well, even so, none of them were published. Maybe because I was too eager and couldn't be patient and thus it seemed to be taking forever.

So, I was walking with Najie and Mukhriz until I got bored and say, "Guys, pray for me that one of my work get published this week, okay?"

Both of them amin-ed.

And guess what?

Yup.

My first published poem for this year!

Alhamdulillah.


It's called "Mengirim Surat Semangat" and was published by Berita Harian on 16th April 2017. Here's the poem.


Lol, the one who gave me this pic even highlighted my name XD


Funny thing is, for last year, my first poem too was published in April and also by Berita Harian. Well, thanks to the Editor, Mr Nazmi Yaakub for selecting my poems and giving me a chance. At least, now, I can call myself a writer.

Learning, still.
Lol.
Till then,
toodles!

08/04/2017

Minggu Penulis Remaja (1)

"How was your holiday in Malaysia, Iz?"

Soalan ini bertalu-talu ditembak usai saya kembali ke tanah Syam yang semakin garang matarinya.

Mengingat kembali kenangan hampir dua minggu lalu tidak sukar. Saya mendepani pelbagai cabaran untuk menyertai program ini. Sementelahan keberadaan saya di Jordan sebagai pelajar perubatan tahun lima. Walau bagaimanapun, aturan Tuhan lebih hebat dan bijaksana.

Minggu Penulis Remaja

Sejujur-jujurnya, niat saya hanya satu; mendapatkan gelaran sebagai alumni MPR . Ya, saya sertai MPR semata kerana nama. Panggillah saya superfisialis, dan saya akan akui dengan rela. Siapa tidak mahu berada seiring dan sejajar dengan nama-nama hebat alumni ini? Jujurlah .

Poster Permohonan MPR 2017
Saya mula terlibat dalam dunia penulisan dengan menghadiri bengkel penulisan kendalian Puan Nisah Haji Haron(1993) dan Kak Salina Ibrahim(1991). Meneruskan pengajian di bumi Jordan, saya bertemu pula Abang Shafiq Said(?) dan sempat berguru dengannya. Abang Haniff Yusoff(2009) dan Kak Ainunl Muaiyanah(2006) pula seringkali berinteraksi dengan saya di media sosial sejak beberapa tahun dahulu. Sebagai ahli aktif Grup Karyawan Luar Negara, saban hari laman Facebook saya dipenuhi pos Abang Fahd Razy(2000). Nah! Mereka inilah yang mewarnai minat saya terhadap dunia penulisan sastera.

Bengkel penulisan pertama dan alumni MPR pertama saya kenali adalah
Puan Nisah Haron pada tahun 2009 

Dan hari ini, saya menjadi sebahagian daripada mereka.
Apakah ada nikmat yang lebih bahagia dari ini?

Di awal mula, saya sedikit tidak senang. Saya membelanjakan lebih RM2000 untuk membeli tiket kapal terbang, ditambah RM200 sebagai yuran penyertaan. Dalam bahasa kasar, saya membeli nama dengan harga RM2200. Dan mungkin sahaja peserta lain adalah dari sekolah menengah entah mana-mana yang sebenarnya tak mengerti pun peri pentingnya program ini! Alangkah ruginya.

Kalau yang pasti hebat pun adalah Taufiq Roslan yang saya sendiri beria-ia mengajaknya di Instagram kerana dia adalah kenalan sahabat karib saya di Jordan. Taufiq mempunyai satu kumpulan puisi berjudul "Sahifah Buat Kekasih" keluaran Grup Karyawan Luar Negara yang mana, saya pun masih skeptik dengan kehebatan Taufiq kerana saya tahu, ketika itu GKLN ingin mempromosikan ahlinya untuk berkarya dan menerbitkan buku masing-masing buat kali pertama. Maka, mungkin sahaja karyanya tidak berkualiti dan sekadar cukup-cukup makan tetapi masih dilepaskan dengan menutup sebelah mata.

Memang bersungguh mengajak budak ni 

Sejurus program bermula, saya mengenali seorang demi seorang. Dan demi masa yang berlalu, Tuhan ingin mengajar saya ketika itu.

Astaghfirullah, betapa buruknya prasangka saya. Rata-rata yang saya kenali (lelaki terutamanya) adalah penulis-penulis hebat yang datang daripada pelbagai latar belakang dan bukan calang-calang 

Dua daripada mereka, Johan Radzi dan Azrin Fauzi, masing-masing pernah tersenarai karyanya dalam Cerpen Terbaik 2014 dan 2015 keluaran Fixi. Abdul Karim, Akif Jebat, Muhammad Ramadani dan Muhammad Fadzli karya mereka banyak tersiar secara eceran dalam majalah dan surat khabar. Iman Danial pula ada menulis dalam "Lalu Aku Hidup Sebagai Apa?" yang merupakan buku bacaan semasa saya sebelum datang ke MPR. Abdul Rashid adalah pelajar penulisan skrip di UITM. Hatta yang paling muda dan kononnya paling tidak berpengalaman, adalah Ryinaldi dan Ammar yang baru sahaja selesai Sijil Pelajaran Malaysia 2016, dan mereka ini adalah bekas peserta Tunas Remaja Kebangsaan! 

Oh ya, saya berkesempatan membaca "Sahifah Buat Kekasih". Ya Tuhan, karya-karya yang berjaya saya baca selintas lalu itu, membuatkan diri ini jadi kerdil . GKLN tidak mengeluarkan karya cukup makan, tetapi karya yang memakan hati saya!

Pernah beli, tapi tak baca. Bila ke MPR, baru curi baca tuan dia punya


Bersambung...

28/03/2017

In Love

It's been a while (this has to be the most used phrase in my blog XD)
BUT...

I'm back again!

Yip! yip!

*KingCoco style*



Anyway, I'm not supposed to be here for too long but...

can I tell you a secret?

I already told you in the title actually.



Yup,

I'm so much in love. Like wha...
Hahah. Yes, you read that right.

And let me tell you, she is so perfect.
She's the kind of person who fits my missing piece.
She's also the one with all of the stuff that I said when someone asked me what kind of girl would I love to have as my girl and to be really damn honest, that's a lot of list and she's all that. Can you believe it?

I can't tell you exactly how she's the perfect one but trust me when I say so.

Oh man.
How in the heaven, I managed to actually find her, right?

God's being so nice to me nowadays.
Alhamdulillah ala kulli hal.


Source

14/07/2016

Sorrow

I am now finding it hard to be happy in life.
As far as I go today, I really can't be bothered (or am I?) to the fact that I will have sufficient amount of happiness I used to seek.

I am at peace with myself. With what I am predestined to life. I will seek no more. My world, is the world of sorrow, loneliness and emptiness. Yes, these are the recipe to cook my life. And I'm turning black to stupid events, mistakes and problems that never seems to be holding themselves back from serving me what I 'deserve'.

And of course it's wrong for me to say that I am now all alone. I do have a few that are with me right now, but yet, based on my experience, they won't last. I am sure of that. It's either them or me. If it's them; they are humans after all, men are made to be mortal. Even though by not dying. And if it's me; either my ego, intro-extroversion, or just my skepticism which has proven to be the clairvoyant of my miserable life.

This post is so ambiguous for those who doesn't know me, and I am sorry for that.
This post is just for me to blurt out my sense of frustration towards my path of life and to bring calmness to my side. Oh, how I wish for that.

Good night to all.
Till then.


05/06/2016

Ramadan

So, tomorrow is Ramadan. And the next day is my Pediatrics final exam. Damn.
I'm not prepared well enough. For both of them. Hahah.

Anyway, it's my second last Ramadan before I finish my studies in Jordan. Yup, just two more years, Godspeed. And like everyone else, I hope that this Ramadan can build a better me.

Have a good fasting month and insya-Allah all the barakah will come upon us. Amin.
Wish me luck for my exam!

Till then.

Toodles!


03/06/2016

Pen Pal

So, I am actually supposed to be studying right now but I am procrastinating like usual.

I started cleaning out the house and still didn't finish doing it yet because there's tons of shit to be done. I am currently taking a break from my cleaning and ended up in front of the computer browsing my emails. 

I accidentally found an email sent by someone from Pen Pal and I just have the time to write back to him now. Well, I do love receiving emails by anyone. I mean, 'anyone' that is real.

I registered a long time ago to some pen pals websites and it seems like profile is still up as this Nandra dude emailed me.


First time replying pen pal mail using Words and includes my picture as requested.

Don't know what else to ramble here, meaning I have to go back cleaning the house.

Till then.

Toodles! 


Blogger Wordpress Gadgets